Troubles - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu Troubles - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu

Troubles

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

30 September 2007 | Ierland, Carrickmacross

Lieve allemaal,

Is het bij jullie ook herfst? Afgelopen maandag was de eerste echte herfstdag hier: veel regen, wind, bladeren op de grond. Het is wel mooi om te zien hoe het groene Ierland nu heel langzaam herfstkleuren krijgt: zo staan de typische heggetjes vol met donkerrode besjes.

De afgelopen week was het zeer rustig. De reden, heel waarschijnlijk: het grootste boerenevenement van Ierland, een ploegwedstrijd met boerenmarkt, vond deze week plaats (80.000 bezoekers per dag). Dus veel boeren waren daar naartoe...en belden ons dan ook niet.
Honden en katten bleven echter wel toestromen naar de praktijk...

Een week geleden ben ik weer met de Weebinnians, de wandelclub, op pad geweest: weer een prachtige tocht. We hebben o.a. Slieve Donard, de hoogste berg van Noord-Ierland en 4de hoogste van Ierland beklommen (849m) beklommen, zie de foto;s op deze website en weer op

Deze wandelclub wandelt bijna altijd in de Mourne Mountains: aan de oostkust, tussen Dublin en Belfast, nog net in Noord-Ierland.
Sinds ik hier ben, ben ik verbaasd dat je helemaal niet meer merkt dat je de grens tussen de Republiek Ierland en Noord-Ierland oversteekt en dat mensen tussen beide landen ook heel amicaal met elkaar omgaan. Ik had gedacht dat er nog veel meer wrevel zat.

Op de terugweg van de wandeltocht vertelde een vrouw me dat tot een paar jaar geleden er een stricte grens tussen the South (de republiek, katholiek) en the North (hoort bij de UK, voornamelijk protestant) was: als je de grens over wilde moest je langs een checkpoint, vergelijkbaar met de grens tussen oost en west-Duitsland! Ook vertelde ze dat je 15 jaar geleden als Ier uit de Republiek je maar beter niet in bepaalde dorpen in the North kon vertonen, dan was je je leven niet zeker!
Gisteren heb ik Belfast bezocht en daar zag je de resten van de Troubles ook nog:
een muur met prikkeldraad die de katholieke buurt in Belfast omgaf; portretten van de IRA-jongens die in 1981 in hongerstaking gingen om erkend te worden als politieke gevangenen, onder hen o.a. Bobby Sands. Verder staat in Belfast nog steeds een toren die sinds 1970 tot NU dienst doet om iedereen in de gaten te houden...!

Als ik met mensen spreek over de Troubles toen en de sitatie nu, zegt men dat het dus veel verbeterd is, maar dat er onderhuids toch nog wel wrevel leeft. Zo zei mijn huisgenootje bijvoorbeeld dat in een dorp dat zij kent de protestantse politie elke zondag een checkpoint houdt vlakbij de katholieke kerk, zodat alle katholieken te laat bij de kerk aankomen..

Heel veel groeten aan jullie allemaal,
lang leve internet dat we kunnen mailen en skypen!
liefs,
Hanneke

• 30 September 2007 - 11:24

Lidia:

Dag Hanneke, fijn om nog eens iets van je te horen. Inderdaad de herfst heeft zijn intrede gedaan, maar vandaag zondag is het een prachtige nazomerdag!! Dat zijn toch prachtige foto's die je maakt, prachtige landschappen !!!!
    Jaja, je mist je thuisfront toch een beetje????
    Tot de volgende!
    Groetjes
    Lidia

• 30 September 2007 - 14:33

Runak:

Mooie foto's heb je!
    Jee inderdaad erg vergelijkbaar met de ossies en de wessies in Berlijn, hoewel die niet erg gewelddadig naar elkaar toe waren.
    leuk
    hou je goed!
    runak

• 30 September 2007 - 14:34

Runak:

ik bedoel: wel de grenswachters natuurlijk maar niet de bevolking zelf

• 30 September 2007 - 17:35

Jacqueline:

He,

Mooie foto's, wat een genot moet het zijn om in het weekend heerlijk door Ierland te struinen!

Groeten
    Jacqueline

• 02 Oktober 2007 - 15:30

Sanne:

He Hanneke,
    Mooie foto's! Als ik naar Ierland kom neem ik mijn wandelschoenen zeker mee!
    Veel plezier!
    Liefs, Sanne

• 03 Oktober 2007 - 11:07

Anja:

UIt je verhalen en de mooie foto,s maak ik op,dat jij je langzaam een beeld gaat vormen over het stukje Ierland waar jij nu woont.
    We krijgen niet alleen prachtige foto,s over de omgeving,mooie verhalen over het boerenleven en de dieren,maar nu lees ik ook het stukje over de politiek in ierland en gelukkig maar voor de mensen die er wonen, de vooruitgang,die er in de loop van de jaren geboekt is.Laten we hopen dat het proces van vreedzaam samenleven van de katholieken met de protestanten nog verder mag uitgroeien.
    groet Anja

• 12 Oktober 2007 - 20:10

Ansvandelaar:

Hallo Hanneke,
    interessant wat je verteld over noord ierland, en dan het woord the troubles, een understatement voor een heleboel ellende.Verschrikkelijk voor een land als je een bepaalde godsdienst opgedrongen wordt puur en alleen om een hele bevolking te onderdrukken.
    We hebben hier de afgelopen weken fijn en kalm herfstweer gehad. De kleuren in de bossen zijn prachtig en door het mooie weer zijn er veel en veel verschillende soorten paddestoelen. Met het IVN ben ik op pad geweest met schoolkinderen,verbazingwekkend hoe bang sommige kinderen zijn van bijvoorbeeld een naaktslak. tegelijkertijd worden ze er dan toch wel door gefascineerd als ze het van dichtbij kunnen bekijken.
    Voor Jos is het overmorgen spannend: de 1e halve marathon van zijn leven. Er lopen van onze loopgroep 30 mensen mee en hetzelfde aantal gaat mee als supporter.Volgende week is de 1e proefwerkweek en daarna lekker herfstvakantie.
    Heel veel groeten van ons allemaal en tot schrijfs,

Ans