Een jaar rond - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu Een jaar rond - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu

Een jaar rond

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

30 Juli 2008 | Ierland, Carrickmacross

Lieve allemaal,

Het is al weer een meer dan een maand geleden dat ik iets van me heb laten weten. Bij deze. Een goed teken dat de schrijffrequentie minder wordt: Ierland gaat steeds meer 'gewoon' worden voor me.

Het was druk met werk: mijn collega Elaine is helaas weg gegaan dus we waren met een man (vrouw) minder.
Sinds deze week heb ik een nieuwe collega: Michael. Heel handig, Paddy en zijn vrouw zijn afgelopen zondag op vakantie gegaan dus op dit moment runnen Michael, die dus nieuw is, de assistentes en ik de hele toko..!
Tot nu gaat het goed. Gisteren kwam er op het eind van de dag een teef binnen voor een keizersnede. Gelukkig had Michael dat al eens ooit eerder gedaan bij een hond, ik namelik niet. Hij opereerde, de assistente en ik assisteerden en vingen de 8 (!) pups op!

Ik ben nu precies een jaar hier. Wat is dat jaar snel gegaan. Men zegt dat het eerste jaar na afstuderen het meest stressvol is. Na een jaar heb je de meeste dingen wel al eens meegemaakt. Ik merk zelf ook dat ik veel zelfverzekerder ben, ik kan mezelf wel redelijk redden.

Ik kan me nog goed de 'mijlpalen' herinneren: de eerste keizersnede alleen, de eerste verlossing, eerste bloedtransfusie...
Ook erg mooi om een jaarrond in Ierland mee te maken, omdat de rundveehouderij hier ook een cyclus van een jaar heeft: zo waren we in de zomer en najaar druk met scannen op drachtigheden, onthoornen en castreren; kregen veel ‘weanlings’ (gespeende kalveren) in de herfts longontsteking; begonnen in januari de eerste verlossingen te komen, met een piek in verlossingen, keizersnedes, zieke koeien en kalfjes met diaree in maart en april; zagen we veel koeien met kopziekte in mei en Babesiose in juni…hebben de koeien momenteel veel last van infecties overgebracht door vliegen..

Toch komen er toch nog steeds nieuwe dingen voorbij:
(Volgende tekst is niet geschikt voor nuchere magen..)
zo werd ik zondagavond bij een vaars geroepen waar een dood kalf op zat. De boer had geprobeerd het eruit te trekken maar het kalf was dood, opgezwollen en te groot voor het geboortekanaal: het kalf hing met kop en borst uit de koe maar kon niet verder.
Eerst geprobeerd nog eens te trekken met de verloskrik, toen de vaars in alle mogelijke houdingen gedraaid om iets meer ruimte in het bekken te krijgen maar helaas...restte ons de enige andere mogelijkheid: foetotomie, ofwel het kalf in stukken eruit halen...eerst de romp eraf, toen met veel pijn en moeite een draad in de baarmoeder om een bil en achterpoot van het kalf aangebracht en zagen, zagen, zagen...de boer en ik om de beurt..eenmaal in stukken kregen we alles naar buiten..
Pas achteraf vertelde ik de boer dat dit mijn eerste foetotomie ever was!
We besloten de avond met een brandy (de boer) en thee (ik die dienst had..:-( ).


Leukere verhalen:

Ik ben nog een week thuis geweest in Hamont en even in Utrecht: heel relaxed en fijn om weer thuis te zijn.
Terug in Ierland zijn David en Iris me op komen zoeken in Carrick. In het weekend zijn we gezamelijk, samen met Sanne, die van Engeland was komen vliegen, naar Galway aan de westkust gegaan. Hier was een cultuurfestival aan de gang: veel straattheater, muziek. Galway is trouwens een erg leuke stad vol leven, pubs, kleurrijk. Op zondag hebben we gewandeld in de Connemara, heerlijk in de zon. Erg fijn om weer eens te kunnen bijpraten met uskieten onder elkaar!

Tot slot staat is county Monaghan, waar Carrickmarcoss in ligt, totaal in het teken van de gaelic football. Het gaat goed met het Monaghan team. Overal hangen blauw met witte vlaggen buiten en wapperen autovlaggetjes! De tour de France bijvoorbeeld, daar hoorde je hier dus helemaal niks over! Dus jullie weten het nu: kijkt allen aanstaande zondag naar de wedstrijd Monaghan-Kerry ( de winnaar van vorige jaar..)!

Goed, zijn jullie weer een beetje 'bij' over het reilen en zeilen hier.

Heel veel groeten,
Hanneke


  • 30 Juli 2008 - 21:24

    Esther:

    Ha Hanneke,

    Een jaar alweer! Gaat snel. nog steeds leuk om je verhalen te lezen. Soms mis ik het wel, dat ik niet de praktijk in ben gegaan, zeker met zo'n verhaal over foetotomie. Maar ja, in Nederland in de praktijk trekt me niet en Ierland/Engeland is toch ook niet wat ik wil. Huidige baan is trouwens wel leuk hoor :-). Misschien moet ik eens naar Ierland op vakantie om weer eens vuile handen te krijgen ;-).

    Groetjes, Esther

  • 30 Juli 2008 - 23:16

    Lidia:

    Dag Hanneke, wat gaat de tijd snel voorbij zeg! Al een jaar dat je in Ierland werkt!! En wat een belevenissen!!!!
    Hier gaat alles zijn gangetje! We (Jozefien, Angelica en ikke) missen je wel hoor! Maar that's life!!
    Nog veel werkgenot en probeer toch nog meer te genieten ! Groetjes, Lidia

  • 31 Juli 2008 - 11:00

    Laura (W):

    Hoi Hanneke,
    Gatver dat klinkt best goor die foetotomie...
    Had net mijn ontbijtje achter de kiezen :)
    Groetjes
    Laura

  • 31 Juli 2008 - 22:08

    Runak:

    Jeetje, op naar het volgende jaar...! En die verhalen....gadver, ben blij dat ik toen ik bij jou was geen gezaag en veel bloed heb meegemaakt. Wel indrukwekkend!
    We keep in touch!

    liefs Runak

  • 02 Augustus 2008 - 02:30

    Jacqueline :

    He Hanneke,

    Ongelooflijk dat het alweer een jaar is!

    En dat 'het meeste stress in het 1e jaar werken' herken ik wel. Lekker dat je dat nu door bent.

    Sanne en ik zitten nu in Vietnam. Een dispuutsgenootje van mij is Vietnamees en had hier haar bruiloft. We hebben daar maar een vakantie van gemaakt. En het zijn weer drie prachtige weken geweest.

    Succes daar! En mocht je een keer op Schiphol landen/ ervan vertrekken, wij wonen er maar 15 min vandaan, je bent welkom op de koffie!

    Groet
    Jacqueline

  • 02 Augustus 2008 - 08:49

    Ton:

    Even Ierland bijtanken dacht ik ;nou dat is me wel gelukt geloof ik.We gaan vandaag samen met Els wandelen in het Limlandse.Is mooi weer daarvoor.
    Lijkt erop dat je je meer en meer Ierse gaat voelen.
    Zouden de Ieren de OS wel volgen of toch maar liever hun eigen
    gaelic? Wellicht dat ze daar niet zo'n ophef maken over al dan niet gebruik van allerlei pepmiddelen en poltieke middelen of toch wel?
    Ik denk dat ik toch de OS maar ga volgen.

    Veel plezier ook dit weekend

  • 06 Augustus 2008 - 00:50

    Jenny:

    is janneke nog langs geweest op de fiets? wel hier in oxford. binnenkort zie ik menno waarschijnlijk, hij werkt ongeveer anderhalf uur rijden van me vandaan!

  • 14 Augustus 2008 - 07:21

    Ans Van De Laar:

    Hallo Hanneke,

    Fijn te horen dat Ierland een beetje thuis is geworden, en meer zelfvertrouwen na een jaar rond gewerkt te hebben als dierenarts is helemaal geweldig.Wij zijn inmiddels weer bijna een week thuis van de reis naar Ghana.Het heeft heel veel indruk gemaakt op ons allemaal.Het is eigenlijk niet goed uit te leggen aan de thuisblijvers.Riek heeft in die 14 dagen zoveel als mogelijk van haar dagelijkse leven laten zien,zodat we echt het gevoel hadden een beetje deel te nemen aan het dagelijkse leven,heel leerzaam en indrukwekkend.Als je zaterdag thuis bent neem ik de foto's mee.
    heel veel groeten van ons allemaal uit een regenachtig en beetje koud Nederland,

    Ans

  • 17 Augustus 2008 - 18:30

    Katrien:

    Ha Hanneke,
    inderdaad niet geschikt voor weke magen, die foetonomie! (maar ja, niet lezen is ook lastig...)
    Gefeliciteerd met je eerste jaar, zowel qua werken als qua Ierland. Door naar het volgende?
    Groeten,
    Katrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Carrickmacross

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 April 2009

'She left.. '

14 Maart 2009

Back...

07 Februari 2009

Op stierenjacht

07 December 2008

Santa Claas

02 November 2008

Mrs or Miss??
Hanneke

Actief sinds 16 Aug. 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 56794

Voorgaande reizen:

14 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: