Over oude mannetjes - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu Over oude mannetjes - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu

Over oude mannetjes

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

04 Oktober 2008 | Ierland, Carrickmacross

Dag allemaal,

De afgelopen weken is er vanalles gebeurd, hoog tijd voor een berichtje!

Eerst de afloop van het lama-verhaal: het beestje is naar de universiteit in Dublin gegaan waar bleek dat de lever enorm was aangetast, door leverbot..eerst had men nog hoop maar na een paar dagen is Bruce, zo heette de lama, vanzelf dood gegaan...

Leuker nieuws: ik ben inmiddels verhuisd! Een dik jaar geleden kwam ik hier aan met 1 volle trekkersrugzak en 2 dozen...nu moest ik 4 keer met de auto op en neer rijden om alles over te brengen..! Het huisje is erg knus, je voelt je er meteen thuis. De koeien lopen naast het raam en kijken af en toe eens nieuwsgierig naar binnen zie de foto's)!


Mijn nieuwe adres:

No. 2 the Lurgans
Carrickmacross
Co. Monaghan
Ireland


Vorige week ben ik met Elaine naar de National Ploughing Championships geweest, ofwel de nationale ploegkampioenschappen :-), het grootste landbouwevenement van Europa. Het was wel 3 uur met de auto, maar het was de moeite: de hele dag in de zon rondstruinen en kijken naar allerlei koeien- en schapenrassen, springwedstrijden met paarden, traktors, boeren...erg leuk. We ontmoetten vrij veel bekenden.

Afgelopen zondag was de All Ireland Finals voor de ladies, in het gaelic football, en 'mijn' county stond in die finale! Samen met Brenda, mn huisgenootje, ben ik er naartoe geweest. De finale was in Crokepark, het grootste voetbalstadion van Ierland, in Dublin. Een hele belevenis. Zie de foto met de wit-blauwe Monaghan-flags! Jammergenoeg verloor Monaghan...

Voor wie nog even verder wil lezen: de 'leuke-verlossing-verhalen- waar ik het de vorige keer over had:

Verlossing no 1.
Half 12 's avonds belt een oud boertje: "I can't get the calf out". Ok, ik kom eraan. Ik ken de man: een oude vrijgezel, die een paar koeien en varkens heeft. Er is ook een buurman ter plaatste: de vaars loopt los, er zitten touwtjes aan de poten van het kalf, maar ze hebben geen verloskrik en lopen achter de vaars aan , trekkende aan de touwtjes...
Vaars vastgebonden, verloskrik gepakt..al met al bleek het nog een zware verlossing te zijn, waarbij de vaars ook nog eens viel..maar een mooi kalf was het resultaat. Iedereen blij.

Deze week was ik weer bij deze boer, nu voor een zieke zeug. Hij had blijkbaar z'n dag niet want hij stond alleen maar te schreeuwen tegen me! Ik zei al tegen hem dat ik daar niet van gediend was. "Eigenlijk kun je maar beter helemaal weg blijven", zei hij, "de andere jobs die je voor me hebt gedaan (keizersnee en de verlossing van daarnet) waren veel te duur!"
"Ok", zei ik, en ben vertrokken van het erf, een kwade boer en zieke zeug achterlatend..! Je hoeft niet alles te pikken.

Verlossing no 2.
Ook weer een oud boertje (87!) en een koe in barensnood. Een vrij makkelijke verlossing dit keer. Na afloop krijg ik te horen dat dit de enige koe was die het mannetje had!! Het beest kon lezen en schrijven...

Verlossing no 3.
"I have a heifer here, or she has mastitis (uierontsteking) or she is calving!".
Twee totaal verschillende dingen, maar goed.
Oud mannetje no. 3, zit op z'n traktor op me te wachten. Hij had gezien dat er iets met z'n vaars was, met wist niet wat...het beestje bleek aan het kalven te zijn, er was geen sprake van uierontsteking! Ook een vrij makkelijke verlossing en ik was de held van de dag :-).

Alle oude mannetje van onze praktijk zijn zo'n beetje aan bod geweest nu, denk ik, genoeg dus.

Heel veel groeten vanuit een herfstig Ierland,

Hanneke






  • 04 Oktober 2008 - 08:57

    *eSThER*:

    Leuk uitzicht!

    En goed dat je bij die ene boer bent weggegaan. Wel sneu voor de zeug. Hopelijk is het daar nog goed meegekomen...

    groetjes, Esther

    o ja, en jammer van die llama :-(. En dat nog wel met al die internationale aandacht...Goed dat ik eraan denk, ik moet Rocio nog eens op de hoogte stellen van wat er uiteindelijk met het dier is gebeurd.

  • 04 Oktober 2008 - 09:55

    Angelica:

    Pobre Llama pero creo que fue lo mejor para ella estando tan enferma.
    Te cuento que aun no me he podido reunir con Lidia y Jozefien, todas tenemos muchas ocupaciones jijijiji.Yo estoy tocando con un grupo de musica Mexicana Mariachi "Los Morenos de Amberes" si buscas por internet encontraras la info del grupo; me encanta tocar con ellos porque alli interpretamos la musica de mi pais y tambien tengo la oportunidad de cantar, ahora debo tomar lecciones de canto upss mas ocupaciones !!!, en fin, espero que estes muy bien y seguro nos reuniremos cuando vengas a limburg.
    Saludos Angelica & Co.

  • 04 Oktober 2008 - 12:17

    Laura K:

    Hee Hanneke,

    Heb net even bijgelezen, zowel het lamaverhaal als dit. Kwam je Peru-ervaring nog van pas, of heb je daar geen lama's onderzocht? Jammer dat hij het niet gehaald heeft... Grappig al die oude boertjes, en goed hoor dat je dat van nr. 1 niet gepikt hebt! Ben benieuwd of hij op zijn schreden terugkeert als er de volgende keer wat met een dier is en hij jullie toch echt nodig heeft.
    Schattig huisje, inderdaad, zoals iedereen al zei!! En ja die hoeveelheid spullen, ik ken het precies... ;-) Hoe is het nou met je hoofd? Geen last meer gehad sinds je terugkeer? Lukt het je om meer rust te nemen?

    Ik mail snel re: bellen en misschien zelfs een bezoekje! :)

    Liefs, Laura

  • 04 Oktober 2008 - 17:43

    Lidia:

    Dag Hanneke, wat een prachtige verhalen toch!!! Mijn paard staat mank : bij draven heeft hij problemen met zijn rechter voorbeen. Vandaag gaan rijden maar bij bergop begon het al. Zeer vervelend : maandag de dierenarts maar bellen!! En ben je jouw huisje al gewoon ? 't was toch gemeubeld hè! Lekker bed ? Hoe is het weer op dit ogenblik? Hier begint het frisjes te worden!!
    Zo, tot de volgende zitting.
    Groetjes
    Lidia

  • 04 Oktober 2008 - 20:34

    Nellie Verheijden:

    leuke update, Hanneke!. Ik lees het met plezier. Je maakt van alles mee.
    Fijne buren, heb je, zijn dat ook "patiënten" van jullie?
    Mooi dat je nu een eigen huisje hebt. Proficiat!

  • 05 Oktober 2008 - 11:22

    Runak:

    Haha ik kan me precies voorstellen hoe ze eruitzien, die mannetjes...
    En boer nr.1 was gewoon gefrustreerd dat hij nooit zelf dierenarts kon worden. Goed dat je bent weggegaan!
    Boer no.2 voelt zich waarschijnlijk erg eenzaam.
    Boer no.3 heeft ondanks zijn hoge leeftijd nog weinig verstand verstand van zaken...
    En dat uitzicht: weer eens wat anders dan op de 1e daalsedijk he?
    groetjes,
    R

  • 05 Oktober 2008 - 23:21

    Jenny:

    Haha, ik krijg voornamelijk oude vrouwtjes met Yorkshire terrier hondjes!

  • 12 Oktober 2008 - 18:07

    Annie:

    Hoi Hanneke,
    Even een late reactie(vanwege een reparatie aan mijn computer)op jouw verhaal.Ik zal op mijn gemak ook de vorige verhalen eens doorlezen, want je maakt heel wat mee.
    Ik hoorde al van jullie mam dat je ging verhuizen, is dus inmiddels gebeurd. Fijn dat jij je er al thuis voelt! Kan ook niet anders met zulke leuke buren die door het raam kijken. Je kunt ze ook uitnodigen voor de koffie, heb je meteen de melk bij de hand.
    En dan die boertjes, prachtig en ... een enkele keer wat minder leuk. Wel goed gehandeld van jou!!
    Veel groetjes en zorg ook goed voor jezelf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Carrickmacross

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 April 2009

'She left.. '

14 Maart 2009

Back...

07 Februari 2009

Op stierenjacht

07 December 2008

Santa Claas

02 November 2008

Mrs or Miss??
Hanneke

Actief sinds 16 Aug. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 56789

Voorgaande reizen:

14 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: