De Ierse tam tam - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu De Ierse tam tam - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu

De Ierse tam tam

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

10 Mei 2008 | Ierland, Carrickmacross

De Ierse tam tam

Hoe is met jullie? Heerlijk zonnig lente weer? Ierland is nu GROEN! Alles loopt uit, staat in bloei, het vee loopt buiten, heerlijk! Deze week heb ik met een topje aan gewerkt: ben nu, vergeleken met de Ieren, poepbruin!

De vorige keer schreef ik over dat ik voet had gezet in een oude lokale pub en dat me verteld werd dat ik de eerste buitenlander was die daar ooit was binnen geweest.
Een week later sta ik op een bedrijf een keizersnede te doen, zegt de boer: “Ik hoorde dat je in Kellys, Essexford (de naam van die pub) was geweest?!”. “Hoe weet jij dat?” was mijn reactie. “Tsjaaa”, dat wilde hij niet zeggen….
Later op de avond werd ik geroepen bij een vaars met een slag in de baarmoeder. “En”, zei de veehouder, “hoe was het Kellys?!” Ik stond versteld. Heel de buurt scheen te weten dat ik daar binnen was geweest!

Nog een prachtig voorbeeld van de lokale tam tam.
Afgelopen week werd ik bij een zieke koe geroepen. De buurman van de veehouder was er ook, en hij vroeg me of ik ook even naar zijn koe wou kijken: ze stond op het punt van kalven maar het vorderde maar niet…Ik de koe opgevoeld: ze was aan het kalven! Maar het kalf was echt te groot, dus we besloten een keizersnede te doen.
Deze boer woont aan een ‘levendig’kruispunt van wegen, een kruispunt dat ook nog eens naar zijn familie is vernoemd: Finnegans cross. Vanaf zijn erf kan je precies zien wie er voorbij komt en wat er allemaal op straat gebeurd, maar ook andersom: iedereen kon ons zien, druk bezig met de keizersnede! Voor de veehouder was het de eerste keizersnede die ooit op zijn bedrijf was gedaan, dus hij was nogal excited! Het ging allemaal goed: een groot, gezond kalf en een operatie zonder complicaties.
Twee uur later was ik bij een andere veehouder, zo’n 5 km verderop. “Ik hoorde dat je vanochtend een keizersnede hebt gedaan voor Finnegan?” zei hij. Hoe kon hij dat nu al weten?! Finnegan, de eigenaar van de keizersnedekoe, was zo vol van het hele gebeuren dat hij het aan iedereen aan het vertellen was!
Hij had het alleen wel over ‘the German vet’, maar iedereen wist wel dat ik dat dan geweest moest zijn!
Het was zelfs zo dat er ’s middags drie auto’s op het kruispunt geparkeerd waren, allemaal ‘bezoekers’ voor de keizersnedekoe! Ze was een ware attractie geworden! Hij kon bijna entree gaan vragen…

Ik heb veel bezoek gehad de afgelopem dagen: Runak was hier en Katrien, een vriendin uit Gent. Met allebei erg fijne dagen gehad, voelde als vakantie: gewandeld, relaxed, cider in de pub gedronken...
Katrien is ook dierenarts, in Belgie, en we hebben veel ervaringen uit kunnen wisselen, leerzaam en leuk!

Dat was het weer voor deze keer, ik houd jullie op de hoogte van al die characters van boeren hier!

liefs,
Hanneke





  • 10 Mei 2008 - 22:53

    Lidia:

    Dag Hanneke,
    wat heerlijk hè, die tamtam ! Voel je je anders niet zo een beetje vreemd dat ze je zo in't oog hebben?? Of voel je je daardoor een beetje veilig? Doe zo maar voort en geniet nog van deze bemoeienissen!
    Groetjes
    Lidia

  • 11 Mei 2008 - 10:56

    Jozefien:

    Hoi Hanneke,

    Moet onvoorstelbaar mooi zijn nu je daar voor het eerst alle planten uit de grond ziet komen en bloeien...

    Grappig wat de mensen daar belangrijk vinden om voort te vertelle, he!
    groetjes, Jozefien

  • 11 Mei 2008 - 14:45

    Anniek:

    Hoi Hanneke,
    Geweldig om die verhalen van jou steeds te lezen! Je zou er een boek van moeten maken.. Heel fijn dat het je zo goed gaat, en wellicht tot ziens!

  • 12 Mei 2008 - 07:53

    Laura:

    Geweldig weer, wat heb je toch een mooie verhalen!

    Alles goed met je verder?

    Veel liefs
    Laura

  • 12 Mei 2008 - 09:28

    Sanne:

    De German vet, die gekke Ieren toch... Heb je al meer huwelijksaanzoeken gehad inmiddels? :) Voor mij is het hier ook een beetje vakantie met al dat bezoek en dat lekkere weer, hopelijk blijft het zo! (hoewel ik nog niet poepbruin ben, maar wel lichtelijk verbrand...). Tot skypes, en tot snel!
    Liefs, Sanne

  • 22 Mei 2008 - 19:45

    Nellie Verheijden:

    hallo Hanneke,
    Ik heb vandaag al je verhalen van de afgelopen tijd gelezen. Heel interessant en indrukwekkend. Ik kan me wel indenken dat alles niet altijd even goed verloopt met die zieke koeien en koeien die moeten bevallen. En je staat er dan ook echt helemaal alleen voor. Heel knap hoor van je!!
    Wel fijn dat de meeste boeren zo vriendelijk zijn.
    Geniet verder ook maar goed van de mooie omgeving.
    veel groetjes uit Budel.

  • 03 Juni 2008 - 20:07

    Nellie Verheijden:

    Hanneke, de Wereldburger!
    Via mijn zus kreeg ik het belang van Limburg. Zij attendeerde me op het leuke artikel over jou in Carrickmacross. Ik heb het met veel interesse gelezen. Leuk!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Carrickmacross

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 April 2009

'She left.. '

14 Maart 2009

Back...

07 Februari 2009

Op stierenjacht

07 December 2008

Santa Claas

02 November 2008

Mrs or Miss??
Hanneke

Actief sinds 16 Aug. 2006
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 56794

Voorgaande reizen:

14 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: