Lammertijd - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu Lammertijd - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu

Lammertijd

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

26 Januari 2008 | Ierland, Carrickmacross

Dag allemaal,

Hier weer een bericht vanuit Ierland, waar het steeds drukker wordt met werk, want 'spring' is coming! In 'spring' delen we geen diensten meer met de buurtpraktijk, omdat het te druk is: dit houdt dus in dat je 1 op 3 nachten en weekenden dienst heb ipv het relaxte 1 op 5 schema wat we tot nu toe hadden...
En in herfst belde men je niet je bed uit, maar nu dus wel...!

Gisterenavond zouden we met de collega's uit eten gaan. Ik was klaar voor vertrek toen de telefoon ging (ik had dienst): keizersnee bij een schaap...De bewuste boer heeft 200 Texelaars, die allemaal in een week moeten aflammeren. En Texelaars, dat is dat beroemde Nederlandse schapenras: schapen met dikke kopppen en konten, en veel geboorteproblemen.
Het zou mijn eerste keizersnee alleen zijn die ik bij een schaap zou doen. Twee weken geleden had ik er één samen met mijn baas gedaan. Dit allemaal zei ik maar niet tegen de boer..

Het ging redelijk goed de operatie, een monster van een lam, een blije veehouder, alleen was de baarmoeder een beetje gescheurd en hechten maakte het alleen maar erger: 'ik laat het maar zoals het is', zei ik tegen de boer, 'hechten doet meer kwaad dan goed'.
Hij belde meteen naar zijn moeder: zij had namelijk de 'cure against bleeding': een bovennatuurlijke gave om bloedingen te stoppen. Een telefoontje is genoeg: degene met de 'cure' denkt dan aan in dit geval het schaap, zendt energie naar het schaap ??? ik weet niet hoe het werkt, maar het schijnt te werken!

Klaar met schaap nr 1. Gedurende de operatie waren er overal in de stal al weer lammeren geboren..de boer was er maar wat druk mee (deze week slaapt hij gemiddeld een uur per dag..)
Jullie raden het al..schaap en keizersnee nummer 2 meldden zich aan...
Nu ik toch bezig was...

Om 23.00 uur kon ik me nog even bij de anderen in de pub voegen, wat erg gezellig was.

Ik lag net een half uur in bed toen om 1.15 uur de telefoon weer ging: dezelfde boer, weer een keizersnee! Wel een goede oefening voor mij: het ging namelijk elke keer beter!
De veehouder had het trouwens perfect in orde: mooie ruime stal, licht, hokjes, schoon stro, alles bij de hand..ik mocht niet klagen over de omstandigheden.
Daarnaast is hij een erg aardige man, vol grappen.

Na afloop, het was inmiddels kwart voor drie vroeg hij me binnen voor thee. Zijn moeder (zijn ouders wonen ook op het bedrijf) had zojuist (echt waar om één uur 's nachts nog!) speciaal voor ons scones gebakken! De geur hing nog in de keuken en ze waren nog warm...en zo zaten we om daar, zijn ouders, hij en ik aan de scones, met boter en jam en thee..te smullen!

Toch heb je dan zorgen en denk ik 'heb ik dit wel goed gedaan, heb ik dat niet fout gedaan, wat als alle drie de ooien morgen dood zijn...'. Maar ik belde hem vandaag en ze deden het alledrie prima, met grote gezonde lammeren!

Het zijn natuurlijk niet allemaal succes verhalen. De afgelopen weken zijn er ook verschillende koeien die ik behandeld had, dood gedaan: dat doet je zelfvertrouwen geen goed! Ik heb wel steeds met mijn baas overlegd, of ik geen fouten had gemaakt, want dat ga je dan denken! Maar van de andere kant: je wordt vaak bij (erg) zieke beesten geroepen en niet alles blijft in leven.

Zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Verder maak ik nog wel muziek, vanaf woensdag ga ik meezingen in een gospelkoor hier in Carrick, en het wandelen gaat ook nog steeds door.

Weer heel veel groeten, altijd fijn om jullie reacties te lezen op deze website.Ik kruip nu snel bed in want moet de schade van afgelopen nacht een beetje inhalen!

All the best!

Hanneke













  • 26 Januari 2008 - 22:30

    Els:

    Ik heb hier nog geen lammetjes gezien.Er zullen er vast wel zijn,maar het is nog te koud om het kleine grut naar buiten te laten gaan.Dat spring is coming zie ik alleen nog maar in de tuin:de hyacinten en narcissen komen met hun kopjes al uit de grond.

  • 26 Januari 2008 - 22:38

    Lidia:

    Dag Hanneke, amai wat een dierenleven!!!!
    bij ons zijn er al enkele planten die aan het botten zijn de hortensia krijgt hier en daar al iets groen, de katjes krijgen ook al knop en hier en daar al een margrietje in het gras.... jaja wat is er toch loos met onze natuur!!!
    enfin, de geboorte van lammetjes blijft toch altijd zoiets als de voorbode van de lente, al valt ie iets vroeger dit jaar!
    Vandaag lekker paard gereden, het was ook fantastisch weer!!
    Wanneer kom je nog eens om te spelen? We oefenen op 24 februari bij Angelica.
    Groetjes en houd je taai!
    Lidia

  • 26 Januari 2008 - 23:01

    Noor:

    Ha Hanneke,
    Zo leuk om te lezen over een stal vol lammerende schapen, je had me al wat verteld aan de telefoon, maar leuk om het terug te lezen. De afgelopen dagen is het nog best koud geweest hier, maar de katten lijken de lente wel al te voorvoelen: vooral 's ochtends gaan ze de laatste tijd wild achter elkaar aan rennen, vermakelijk tafereel (alleen ben ik er wel vaker van wakker geworden). Als mijn stage over vijf weken afgelopen is, komt het mooie weer er ook steeds meer aan, veel zin in! Ik kijk morgen voor vluchten naar Ierland, voor in maart of april.
    groetjes,
    Noor

  • 27 Januari 2008 - 09:26

    *eSThER*:

    Ha Hanneke,

    Wat leuk om te lezen! En fijn dat het goed gaat. Kan me voorstellen dat je af en toe twijfelt. Maar goed, denk maar aan de keren dat de dieren beter worden en overleven, dan doe je het toch ook goed?

    Succes met alle lammeren!

    Groetjes, Esther

  • 27 Januari 2008 - 11:11

    Sanne:

    He Hanneke,
    Wat een leuke verhalen, met name de scones natuurlijk ;) Hopelijk kom je af en toe nog wel aan slapen toe. Maar wel een erg leerzame tijd lijkt me! Heb je af en toe nog wel eens een weekendje vrij? Laat maar weten wanneer je hier naartoe wil komen, dan kan ik kijken of ik dan ook kan.
    Liefs, Sanne

  • 27 Januari 2008 - 19:51

    Angelica:

    Hola Hanneke
    Que emosionantes aventuras tienes cada dia y tambien cuanta responsabilidad tienes en tu trabajo, pero me imagino que debe ser una experiencia increible ayudar a un animal en un parto o una cesaria, y bueno siempre se presentaran buenas y malas experiencias pero de ellas enrriqueces tus conocimientos.
    Yo estoy muy ocupada porque entre el trabajo, la musica, el ejercicio y el hogar, ahora iniciare mi vida politica, me ofreci como candidata del sindicato ( ACV) en mi trabajo. Esto es trabajo voluntario y desde hace algun tiempo tengo la inquietud de hacerlo; en este momento estoy trabajando mucho en mi campaña y espero que muchos compañer@s voten por mi ;).
    Ok Hanneke un saludos y mucha suerte.
    Saludos Angelica.

    Nota: Nos reunimos el sabado pasado con Jozefien y Lidia y tocamos un poco; la proxima reunion sera aqui en la casa el 24/02.

  • 28 Januari 2008 - 07:53

    Ans Van De Laar:

    hallo Hanneke,

    geweldig van je: 3 keizersneden in een nacht en allemaal goed verlopen. Was het bloeden bij het eerste schaap dus toch gestopt door de cure.Wat een ervaringen. Goed dat je kunt relativeren wat er niet goed afloopt. Soms is het zo je doet wat je kunt, je loopt alle mogelijkheden na en toch loopt het niet goed af.Naarmate je langer werkt word je daar vanzelf filosofischer over.
    Afgelopen zaterdag ben ik met Bert naar de voorstelling van de film geweest over kamp Vugt. Heel indrukwekkend. Ook leuk om te zien dat Bert op die avond zelf op allerlei andere mensen afstapt die hij heeft leren kennen tijdens de opnamen.
    Gisteren mocht hij tijdens de open dag helpen op school, samen met een klasgenoot met de fiets naar Weert heen en terug. Wie had dat een jaar geleden gedacht. Bovendien is hij vrijdag naar een carnavalsfeest geweest van school.De volgende keer wil hij wel weer.
    Jos heeft het heel druk, is hij bij met natuurkunde, ligt hij achter met scheikunde en wiskunde en vice versa.
    Vorige week hadden we een gesprek met zijn mentor en die vond hem een heel goede leerling. Je begrijpt Jos zat te glunderen.
    De tickets naar Ghana zijn gekocht. Jos had vorige week voor de grap tegen een klasgenoot gezegd dat hij maar mee moest gaan naar Afrika. Dus vrijdag bleek dat Rikkert wel zin had en van zijn ouders mee mocht omdat er ook een ouder bij was.Dus zaterdag opnieuw naar het reisbureau voor een 4e ticket. Ik ga dus naar Afrika met 3 jongens.We hebben er zin in.
    Ik hoorde dat je moeder in de carnavalsvakantie komt, fijn en gezellig.
    Hanneke ik hoop dat je ook nog tot slapen toekomt, wel zo belangrijk om op de been te blijven.

    groetjes van ons allemaal

    Ans

  • 07 Februari 2008 - 08:57

    Linda:

    Heej Hanneke, als ik dat zo lees, krijg ik helemaal de kriebels, kannie wachten tot ik een paar daagjes met je mee mag!
    Suc6 met alle slapeloze nachten en tot snel!
    Grtz, Linda

  • 11 Februari 2008 - 16:18

    Julie:

    He Hanneke,

    Wat leuk dat de lammertijd begonnen is. Wat een drukte, maar al die jonge dieren dat is wel een vrolijk gezicht. Je hebt allemaal spannende verhalen op je site, het ' echte' werk.

    Afgelopen weekend hebben we op de ouderdag van de faculteit een spel gespeeld over allerlei DIO projecten, inclusief een foto van een blije Titus op zijn nieuwe motor. Gaat het goed verder met het project?

    Succes de komende tijd!

    Groetjes. Julie

  • 14 Februari 2008 - 19:39

    Sita:

    Hee Hanneke,
    Inderdaad impresionante zeg die foto's!!
    Het wordt tijd dat ik weer eens langskom, die kust wil ik ook wel in het echt zien! En de lammetjes natuurlijk ook.
    roetjes Sita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Carrickmacross

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 April 2009

'She left.. '

14 Maart 2009

Back...

07 Februari 2009

Op stierenjacht

07 December 2008

Santa Claas

02 November 2008

Mrs or Miss??
Hanneke

Actief sinds 16 Aug. 2006
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 56787

Voorgaande reizen:

14 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: