Spring has started! - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu Spring has started! - Reisverslag uit Carrickmacross, Ierland van Hanneke Mertens - WaarBenJij.nu

Spring has started!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

17 Februari 2008 | Ierland, Carrickmacross

Lieve allemaal,

"Spring has definitely started now", zei Elaine deze week tegen mij, als startsein voor de komende maanden. En inderdaad, sinds deze week is het DRUK!
Lange dagen, veel visites, verlossingen, keizersnedes, zieke kalfjes, melkziekte, lebmaagdislocaties..noem maar op!
En tussendoor nog de tbtesten, dat gaat ook door. Ik ben amper nog op de praktijk, hele dag op pad, en zie geen hond of kat meer :-). Op de praktijk is het ook druk: boeren die medicijnen komen kopen. En..een betere planning bestaat niet: over twee weken gaan we de praktijkruimte verbouwen..:-( ! Midden in het drukke seizoen, alles onder het stof, verhuizen, wie verzint het!

Het weer heeft ook de lente in de bol: zon en best warm, al vriest het 's nachts nog: T-shirt en bodywarmerweer!
Overal gaan de staldeuren open en gaan de koeien al weer naar buiten! Ongelooflijk vind ik dat. In Nederland worden ze eind mei, nadat de eerste snede van het land is, naar buiten gedaan. Als ik dat hier vertel moeten de boeren lachen. Vanochtend vroeg een boer me of hij zijn koeien al de wei ik kon doen, wat ik daarvan vond. "Kijk",zei hij, "ze staan al voor het hek te wachten!" En inderdaad, zijn beesten wisten dat het niet lang meer zou duren voordat ze weer vers gras zouden krijgen.

Ik heb deze week mijn eerste lebmaagoperatie helemaal alleen gedaan. Ik had er al een paar met Paddy samen gedaan, maar nu dus alleen. De boer van de koe met de lebmaagverplaatsing had nog nooit deze operatie gezien.
(Trouwens een erg leuke boer: enorm dikke buik, vol grapjes, hij heeft altijd opmerkingen over mijn kleding ("those wellies are men's wellies, you should wear ladies wellies!") en polst elke keer weer of ik al aan de man ben!) Maar goed, met die operatie gestart, koe open..en ik voelde geen verplaatste lebmaag...
O nee, dacht ik, heb ik weer, sta ik hier te beweren dat die koe open moet omdat de lebmaag verplaatst is en nu is dat niet zo..! Nog eens goed voelen, en jawel, toch wel verplaatst! Ging wel goed de operatie.
Tegen de tijd dat ik mijn spullen weer in de auto had en nog een paar andere klusjes op het bedrijf had gedaan, stond de koe al weer kuilgras te vreten!

Verder bijna elke dag een keizersnede. Geen enkele is keizersnede is gelijk:
voor de veterinairen: op maandag samen met Elaine een keizersnede rechts: de (dikbil)koe had er al 4 aan de linkerzijde gehad en moest nu rechts geopend worden, vrij lastig. 's Avonds een sectio waarbij de koe zich in the middle of the operation liet vallen, op de wond, baarmoeder op de grond..kon later het stro uit de buik vissen...ze heeft het toch gered. Dinsdag een keizersnede bij een zieke koe: wat bleek: er zat een gat in de baarmoeder en daardoor had ze buikvliesontsteking! Gisteren een sectio op een liggende koe met melkziekte..Ik doe volop ervaring op!

Met mensen afspreken, wandelen, muziek maken, het staat op een lager pitje nu, helaas, maar het is maar voor een paar maanden.

Verder was mam een week geleden hier, een paar erg fijne dagen gehad: we hebben veel ondernomen en gezien, o.a. dé toeristische trekpleister aan de noordkust: the Giants causeway. Foto's heeft ze voldoende gemaakt, zie hiervoor:

http://www.mijnalbum.nl/Album=HQS8ZXZF

Bueno, heel veel groeten aan iedereen, geniet van het weer,

liefs,
Hanneke




  • 17 Februari 2008 - 17:26

    Els:

    Volgens mij mag je foto's niet zonder toestemming publiceren!

  • 17 Februari 2008 - 21:52

    Sanne:

    Hola!
    Moet eerlijk zeggen dat de medische verhalen niet echt aan mij besteed zijn, maar goed om te lezen dat het allemaal goed gaat! Is het lammeren ook al begonnen? Dan zul je helemaal wel een lentegevoel krijgen! Veel succes de komende tijd!
    Liefs, Sanne

  • 17 Februari 2008 - 21:54

    Sophie:

    Heerlijk hè, de lente die eraan komt! We hebben dit weekend in Laren ook ontzettend genoten van het mooie weer! Jammer dat je er door al die bevallende koeien niet bij kon zijn.... Volgend jaar misschien?
    Veel plezier nog!
    groetjes Sophie

  • 18 Februari 2008 - 11:36

    Runak:

    Wow jij doet inderdaad erg veel ervaring op! We hebben je gemist in Laren!
    Volgend jaar ga je wel weer mee he?
    xx Runak

  • 18 Februari 2008 - 11:36

    Jenny:

    wow! wat een verscheidenheid aan keizersnedes! ik geniet hier in oxford van het lekkere zonnige winterweer en de mooie sneeuwklokjes, narcissen en bloesem aan de bomen.
    groetjes,
    jenny

  • 18 Februari 2008 - 23:15

    Lidia:

    Dag Hanneke, amai amai amai zeg ! je bent ne echte dierenarts geworden zoals in die dierenafleveringen je weet wel!! en ik begin ook zowat teen en tander op te doen van operaties e.d. ! Fijn dat jouw moeder op visite was!! Hier verder niets nieuws ! inderdaad het weer heeft van die gekke kuren! 'snachts vriezen en overdag het prachtigste weer! probeer toch een klein beetje een ontspanning te zoeken tijdens deze drukke periode!!
    Groetjes
    Lidia

  • 19 Februari 2008 - 10:30

    Jef:

    Hey Hanneke,

    We hebben je gemist afgelopen weekend in Laren, het was gezellig en leuk.
    Wat maak je toch allemaal mee zeg! (ik geef ruiterlijk toe dat ik niet zo op de hoogte ben van alle veterinaire dingen) Maar het klinkt allemaal heel spannend!
    Veel succes de komende tijd.

    Groetjes,

    Jef

  • 19 Februari 2008 - 19:05

    Katrien:

    Ha Hanneke,
    ik begrijp nu waarom je niet mee kon naar Laren, tjonge, wat een drukte! Het klinkt heel stoer allemaal! En ja, de noordkust is prachtig...

  • 20 Februari 2008 - 08:35

    Laura (W):

    Ha die Hanneke,
    Het is net een verloskundigen praktijk!
    Leuk hoor,

    groetjes
    Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Carrickmacross

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 April 2009

'She left.. '

14 Maart 2009

Back...

07 Februari 2009

Op stierenjacht

07 December 2008

Santa Claas

02 November 2008

Mrs or Miss??
Hanneke

Actief sinds 16 Aug. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 56788

Voorgaande reizen:

14 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: